Mijn wereld, jouw wereld, onze wereld. Een wereldse reis die we samen maken.

Missie - waar we voor staan
Op onze school leren kinderen niet alleen. Het leerproces is van ons allemaal. Met ieder zijn eigen inbreng en achtergrond dragen wij allemaal een steentje bij aan het onderwijs. Verschil mag er zijn, moet er zijn. Dit is wat ik kan, dit is wat de ander kan. Mag ik ook van jou leren? Dat geldt voor iedereen die betrokken is bij het onderwijsproces. Wij leren van en met elkaar en zijn trots op onszelf en de ander. Daarin zijn jong en oud een voorbeeld voor elkaar.

Visie - waar we voor gaan
Wij vertrouwen op de veerkracht van het kind. Daar ligt de basis van het leren leren. Door los te laten, mee te bewegen, vrijuit te leren en geen meetlat te gebruiken, willen wij kinderen laten zien waar ze zelf toe in staat zijn. Hierbij maken we gebruik van de rijkdom van alle verschillen om ons heen.
Ook willen we dat onze kinderen zich verwonderen over hun eigen wereld en de wereld van de ander. Dit doen wij door de leerstof zoveel mogelijk thematisch aan te bieden. Wij zien onze gezamenlijke wereld als grote inspiratiebron.
Wij willen kinderen leren trots te zijn op wat ze bereikt hebben; trots op zichzelf en op wat de ander heeft bereikt. Zodat ze stevig in hun schoenen komen te staan in de wereld waarin ze groot mogen worden. Dat is onze wereldse reis, die wij samen maken.

Onze kernwaarden beschreven
Wij geloven in geborgenheid, stimuleren en waarderen. Duidelijkheid en houvast, daar hebben kinderen baat bij. Dat creëren wij met onze kernwaarden: Samen, Procesgericht en Plezier. Vanuit deze kernwaarden maken wij onderwijs helder en gaan wij het commitment aan met de leerlingen, ouders/verzorgers en het team.

Samen
Door samen te werken komen we verder en bereiken we meer. Dit doen wij door te kijken, te luisteren en te leren van elkaar, maar ook door hulp te vragen. Want leren kun je niet alleen. Samen leer je effectiever. Je spiegelt je aan elkaar, je helpt elkaar en je waardeert elkaar.
Wij spelen met de verschillen tussen leerlingen en bewaken een geborgen, waarderende en stimulerende sfeer in elke klas. Ook werken we samen met ouders, omliggende scholen, bso's en maatschappelijke organisaties, zodat we volop in de samenleving staan.

Procesgericht
Omdat we niet allemaal hetzelfde zijn, maken wij ruimte voor ieders eigen proces. Wij kijken naar wat een kind nodig heeft om te groeien en op welk moment. Dat is bij iedereen anders. De een heeft een talent hier, de ander een vaardigheid daar. Daarom spiegelen we de leerlingen liever aan zichzelf dan aan tabellen en grafieken. Want het proces dat je hebt doorlopen, vertelt ons veel meer over je mogelijkheden dan een momentopname in een cijfer.

Plezier
School is iedere dag hard werken. Daarom is het maar goed dat we veel plezier hebben met elkaar. Dit hebben we tijdens het harde werken en op momenten van ontspanning. Leren mag soms best even 'pijn' doen, maar we kijken - als het even kan - met plezier terug.

Onze belofte aan

Onze leerlingen
Bij ons ben je geborgen, word je gewaardeerd en uitgedaagd. De Michiel de Ruyterschool biedt een veilige leeromgeving waarin je je kunt verwonderen en waarin je mag groeien. Een omgeving waarin je glunderend terugkijkt op wat je geleerd hebt en waarin je net zoveel geniet van de groei van je klasgenoten als die van jezelf.

Onze ouders
Voor ouders is onze school een plaats waar ze, samen met betrokken onderwijsprofessionals, met vertrouwen kunnen kijken naar de ontwikkeling van hun kinderen.

Elkaar
Wij beloven elkaar te eren in onze rol als professional. Iedere klas en elke medewerker biedt een eigen set aan indrukken, ervaringen en ontwikkeling. Die delen we met elkaar in werkwijzen, het maken van werkafspraken, maar ook in het differentiëren binnen de school.

Unieke kracht

Eenheid in verscheidenheid
We zijn dol op individuele verschillen, maar zonder eenheid wordt het los zand. Daarom gaan wij voor een leeromgeving waarin we verschillen benutten, maar we verbinden ons ook aan elkaars ontwikkeling en de werkafspraken die we gemaakt hebben. We gaan ook voor eenheid met ouders. We kijken vanuit een andere rol naar het kind, maar wel met een gezamenlijk doel: volop ontwikkelen!

Spelen met taal
Wij zijn een Nederlandse school, maar wie bij ons binnenkomt, hoort soms meer dan alleen de Nederlandse taal. Er lopen namelijk tientallen nationaliteiten bij ons rond en daar zijn we heel erg blij mee. Want juist een school die zoveel talen rijk is, vormt de bakermat voor de ontwikkeling van jonge mensen. Geholpen worden door een klasgenoot in je moedertaal en vervolgens oefenen om in het Nederlands te herhalen wat je net hebt geleerd. Dat maakt ons trots en daarmee kunnen we niet vroeg genoeg beginnen.

Culturen beleven
We zijn een openbare school en daarom organiseren we geen religieuze vieringen, maar we maken wel kennis met elkaar. We willen weten wat de gebruiken en culturele kenmerken van elke leerling zijn. Zelf zien we een parallel met een reisbureau. We genieten ervan om onze ouders en leerlingen in contact te brengen met alle culturen die onze omgeving te bieden heeft.