Plus van de school


Eenheid in verscheidenheid
Wij zijn dol op individuele verschillen, maar zonder eenheid wordt het los zand. Daarom gaan wij voor een leeromgeving waarin we verschillen benutten, maar we verbinden ons ook aan elkaars ontwikkeling en de werkafspraken die we gemaakt hebben.
We gaan ook voor eenheid met ouders. We kijken vanuit een andere rol naar het kind, maar wel met een gezamenlijk doel: volop ontwikkelen!

Spelen met taal
Wij zijn een Nederlandse school, maar wie bij ons binnenkomt, hoort soms meer dan alleen de Nederlandse taal. Er lopen namelijk tientallen nationaliteiten bij ons rond en daar zijn we heel erg blij mee. Want juist een school die zoveel talen rijk is, vormt de bakermat voor de ontwikkeling van jonge mensen. Geholpen worden door een klasgenoot in je moedertaal en vervolgens oefenen om in het Nederlands te herhalen wat je net hebt geleerd. Dat maakt ons trots en daarmee kunnen we niet vroeg genoeg beginnen.

Culturen beleven
We zijn een openbare school en daarom organiseren we geen religieuze vieringen, maar we maken wel kennis met elkaar. We willen weten wat de gebruiken en culturele kenmerken van elke leerling zijn. Zelf zien we een parallel met een reisbureau. We genieten ervan om onze ouders en leerlingen in contact te brengen met alle culturen die onze omgeving te bieden heeft.
 

Groep 1-2

Thematisch onderwijs
Kleine groepen bij aanvang van het schooljaar
Veel aandacht voor spel


 

Openbaar

Michiel de Ruyter is een openbare basisschool.
 

Wij staan voor openbaar onderwijs omdat we vinden dat iedereen welkom is op school: elke leerling en iedere medewerker, ongeacht afkomst, godsdienst, levensovertuiging, geslacht, politieke voorkeur of seksuele geaardheid. Wij vormen een gemeenschap die werkt vanuit de normen en waarden die in de Nederlandse democratische samenleving centraal staan. Daarom willen we iedereen - medewerkers, ouders en leerlingen - betrekken bij het onderwijsproces. Ontmoeting en dialoog spelen een grote rol. We zijn nieuwsgierig naar elkaars achtergronden en opvattingen en stellen de ene zienswijze niet boven de andere. Wij zien iedereen als gelijkwaardig en zien verschillen als een verrijking. Onze openbare identiteit kleurt ook onze visie op burgerschap. Wij vinden dat het een taak van de school is om kinderen voor te bereiden op hun latere deelname en bijdrage als respectvolle, betrokken wereldburgers aan een duurzame samenleving. Ook om die reden zorgen we ervoor dat kinderen al op jonge leeftijd kennismaken met verschillende overtuigingen, godsdiensten en culturen. Door alle kinderen toegang te bieden tot goed onderwijs, dragen we eraan bij dat zij gelijke kansen krijgen om zich te ontwikkelen.


Vakleerkrachten

Vakleerkrachten zorgen voor een kwaliteitsimpuls!
muziek - bewegingsonderwijs

Vakleerkrachten zijn gespecialiseerde leerkrachten op hun vakgebied en bieden de school een kwaliteitsimpuls voor dit vak. Op de Michiel de Ruyterschool is er een vakleerkracht muziek voor alle leerlingen en er is een vakleerkracht bewegingsonderwijs voor groep 3 t/m 8 en gedeeltelijk voor groep 1-2.


 

Kindercoaching

Voor kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken op sociaal-emotioneel gebied
 

Sommige kinderen kunnen een extra steuntje in de rug gebruiken bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Er kan sprake zijn van (faal)angst, prikkelgevoeligheid, druk gedrag/AD(H)D of gedragsproblemen. Deze kinderen bieden wij op school zes tot acht sessies coaching aan waarbij aandacht wordt besteed aan helpende gedachten en/of gedragsalternatieven, het oefenen hiermee, het evalueren van het uitproberen met de gedachten- en gedragsalternatieven in de dagelijkse praktijk en het luisteren naar en leren van elkaar. De kinderen leren tevens dat zij niet alleen of anders zijn. Op dit moment coachen wij op het gebied van faalangst en sociale omgangsvormen. Onze ambitie is om dit uit te breiden in de toekomst.

Leerlaboratorium

Voor kinderen die meer nodig hebben dan verbreding en verdieping van de lesstof

Het Leerlaboratorium is er voor kinderen die ondanks compacten en verrijken in de groep, onvoldoende op hun niveau worden aangesproken. In het lab vinden zij uitdagende projecten die zij mee kunnen nemen naar hun eigen klas. Dit zijn projecten waarbij de nadruk ligt op het 'leren leren', het leerproces,  het belang van fouten maken en daarvan leren, zelfreflectie en samenwerken. Door samen te werken aan diverse opdrachten en projecten wordt dit geoefend.

 

Kanjertraining

Voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect

De Kanjertraining bevordert het onderling vertrouwen in de groep. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). De Kanjertraining is opgenomen in de database voor effectieve jeugdinterventies van het NJi als effectief volgens sterke aanwijzingen. De methode kent een uitgebreid leerlingvolgsysteem (KanVAS) dat erkend is door de Cotan en door de Onderwijsinspectie wordt gebruikt om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten.


Taakspel

Met Taakspel verbeter je het gedrag en de sfeer in de klas

Taakspel is een spel dat leerlingen spelen in teams tijdens de reguliere lessen of activiteiten. De leerkracht en de leerlingen bespreken welke klassenregels er tijdens Taakspel gelden. De teams krijgen voordat ze beginnen een aantal punten. Wanneer ze voldoende punten overhouden als het spel is afgelopen, komen ze in aanmerking voor de - vooraf besproken - beloning. Met Taakspel houden leerlingen zich beter aan de afgesproken klassenregels. Daardoor neemt onrustig en storend gedrag af. Leerlingen kunnen dan beter en taakgericht werken. Bovendien ontstaat er een prettiger klassenklimaat. Uit het onderzoek 'Wat werkt tegen pesten' blijkt Taakspel ook een positieve invloed te hebben op pestgedrag.


Snappet

Voor elke leerling een eigen tablet of Chromebook

Snappet is een digitaal onderwijsplatform waarbij elke leerling van groep 4 t/m 8 een tablet of Chromebook krijgt waarop de lessen van rekenen, taal en spelling worden verwerkt. De leerkracht geeft een klassikale instructieles of instructie in subgroepen. Hierbij gebruikt hij de digibordsoftware van Snappet. Na de instructie gaan de leerlingen zelfstandig hun les verwerken op hun tablet of Chromebook. Er zijn standaard opdrachten die bijvoorbeeld bij de instructie horen, alle leerlingen maken deze opdrachten. Daarnaast zijn er extra opdrachten. Als de leerlingen klaar zijn met de standaard opdrachten, gaan ze naar "het plusje". Bij het plusje krijgen leerlingen opdrachten op hun eigen niveau. Ze krijgen steeds een set van 10 opdrachten, na die set wordt opnieuw het niveau bepaald van de leerling en krijgt hij of zij 10 nieuwe opdrachten die aansluiten bij het niveau van de leerling. Het niveau van de leerling wordt per leerdoel bepaald.


Klik op de afbeelding voor een vergroting